best bootstrap site creator software download

Czym jest POLE DANCE ?

Pole dance to forma rekreacji ruchowej niosąca za sobą ogromne korzyści, nie tylko zdrowotne, ale również doznania artystyczne. Pole dance zawiera w sobie elementy tańca, baletu, akrobatyki oraz fitnessu z wykorzystaniem pionowego drążka.

Czym jest POLE DANCE ?


Czym jest POLE DANCE ?


Pole dance to forma rekreacji ruchowej niosąca za sobą ogromne korzyści, nie tylko zdrowotne, ale również doznania artystyczne. Pole dance zawiera w sobie elementy tańca, baletu, akrobatyki oraz fitnessu z wykorzystaniem pionowego drążka. Taka forma ćwiczeń fizycznych przyczynia się do poprawiania koordynacji ruchowej, wytrzymałości, ogólnej sprawności organizmu, rozciągnięcia, elastyczności, wzrostu siły oraz modelowania sylwetki. Pole dance to również świetny sposób na wyrażenie siebie i swoich emocji, przyczynia się do wzrostu pewności siebie i zwiększenia świadomości własnego ciała.


Historia POLE DANCE.


Początki pole dance sięgają dalekiej przeszłości. Jednak jedno wyraźne źródło pochodzenia nie jest znane. Niektórzy uważają, że wszystko zaczęło się od plemiennych tańców afrykańskich, w których kobiety tańczyły wokół pionowego drewnianego pala przed swoimi przyszłymi mężami, by pokazać im, jak chciałyby być traktowane przez nich podczas pożycia małżeńskiego.


Inni natomiast twierdzą, że pole dance został zapoczątkowany w XII wieku przez udekorowany drąg my pole, wokół którego tańczyły kobiety w czasie wiosennego festiwalu w celu zwiększenia swojej płodności.

W XII wieku również został zapoczątkowany chinese pole, kiedy to cyrkowi akrobaci ubrani w spodnie, buty, marynarkę i obwiązani gumowym materiałem występowali na ok. 3-9 metrowym pionowym metalowym drążku. Wspinali, zjeżdżali, rozciągali, utrzymywali pozycje. Niektóre figury np. flaga są praktykowane w obecnym tańcu pole dance.


Początki indian pole (mallakhamba) czyli jogi uprawianej na drewnianym palu i linie sytuują się w XII wieku, ale podejrzewa się, że jako dyscyplina uformowała się około 250 lat temu. Drugą dyscypliną bezpośrednio odnoszącą się do współczesnego pole dance jest mallastambha, w której wykorzystywany był głównie żelazny słup używany przez zapaśników do zwiększenia swojej siły. Dziś mallakhamba jest uprawiana przez mężczyzn i chłopców, którzy często rywalizują ze sobą, używając gładkiego, drewnianego słupa, o średnicy 55 cm u podstawy i 35 cm w wierzchołku. Ubierają się oni w skąpe stroje zainspirowane ubraniami do jogi bądź pływania. Tańczą bez butów ze względu na lepszą przyczepność skóry do słupa. Mallakhamba poprawia szybkość, refleks i rytmiczność.


Pole dance jako taniec mający na celu podniecanie mężczyzny narodził się dopiero w 1920 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy bardzo popularne były jeżdżące od miasta do miasta „jarmarki”. Właśnie tam w namiotach rozrywki o nazwie hoochie coochie odbywały się pokazy zmysłowych kobiecych tańców. Do tego celu, ponieważ nie było jeszcze typowych rur do tańca, tancerki używały pionowego drążka, który podpierał środek namiotu (tent pole). Po krótkim czasie został on nazwany rurą do tańca (dance pole). Stopniowo pole dance zaczął przenosić się do barów i klubów nocnych, w których łączy się pole dance ze striptizem. Najbardziej ambitne tancerki zaczęły wprowadzać do swojego repertuaru taneczne figury akrobatyczne.


Pierwsze filmy instruktażowe pole dance powstały w 1990 roku. Pole dance zaczął być wtedy postrzegany jako nowoczesna forma rekreacji pole fitness oraz dyscyplina stricte sportowa ubiegająca się wręcz o miano sztuki (pole sport). W 1994 roku Fawi Mondey Dietrich z Kanady zainicjowała pierwsze zajęcia nauki tańca dla amatorów i założyła pierwszą światową szkołę tej formy tańca.

Od pewnego czasu za sprawą K.T. Coates znanej tancerki pole dance i założycielki International Pole Dance Federation, Anny Przepłasko, podejmowane są próby uwzględnienia pole dance jako dyscypliny olimpijskiej w 2016 roku, co przyczyniło by się do jeszcze większego jej rozpowszechnienia jako formy fitness i dyscypliny sportowej.

[źródło: POLE DANCE. Taniec na rurze, jakiego nie znacie… Wioletta Kącka, Lublin 2013]

ROZGRZEWKA!

Każde zajęcia rozpoczynają się rozgrzewką mającą na celu przygotowanie stawów i mięśni do wysiłku oraz dynamicznym rozciąganiem ciała przygotowującym do zwiększania zakresu ruchów.


Następnym elementem jest nauka nowych figur, spinów, przejść, choreografii oraz ćwiczenie wcześniej już poznanych, w ten sposób budujemy siłę mięśni i wytrzymałość.


Ostatnim etapem zajęć są relaksacja oraz rozciąganie mięśni w celu zwiększenia elastyczności wykonywanych ruchów.


OPIS ZAJĘĆ POLE DANCE


Poziomy zaawansowania:


Poziom podstawowy – na tym poziomie nauczysz się podstawowych figur i obrotów wokół rurki z zachowaniem prawidłowej techniki, siedzenia na rurce oraz wchodzenia i wykonywania figur na całej długości rurki. Poznasz podstawowe przejścia i nauczysz się krótkiej choreografii.

Poziom średnio-zaawansowany – tutaj nauczysz się bardziej skomplikowanych przejść oraz figur wymagających większej siły i rozciągnięcia. Będziesz wykonywać figury odwrócone (głową w dół). W celu zwiększenia bezpieczeństwa zajęć staniesz zapoznana z podstawowymi technikami asekuracji innych kursantów.

Poziom zaawansowany – będziesz pracować nad zwiększeniem siły i kontroli swojego ciała oraz trenować wytrzymałość pozwalającą na wykonywanie jak największej ilości figur na rurce bez konieczności schodzenia na podłogę.

Co zabrać ze sobą na zajęcia POLE DANCE 


– ręcznik (ręczniczki znajdujące się na sali służą wyłącznie do wycierania i dezynfekcji rurki)

– butelkę wody lub napój izotoniczny,

– odpowiedni strój:


spodenki – elastyczne, nie krępujące ruchów spodenki „za tyłek”, szorty lub figi,

adidasy/trampki – czasem mogą się przydać podczas rozgrzewki,

skarpetki lub stopki,

koszulka sportowa, top sportowy,

długie getry lub spodnie z dresu.

– dobry humor 


POLE DANCE a ciąża. Dlaczego kobiety w ciąży nie powinny ćwiczyć ?


RELAKSYNA – w I i II trymestrze hormony zwane relaksyną zwiększają się, co powoduje rozluźnienie tkanek miękkich w ciele z dwóch powodów: aby umożliwić powiększenie obszarów miednicy na umiejscowienie rozwijającego się dziecka oraz aby rozluźnić i rozciągnąć naczynia krwionośne, które muszą nadążyć ze zwiększeniem ukrwienia, przez co zapewnić więcej tlenu i składników odżywczych nienarodzonemu dziecku. Problemem uwalniania się relaksyny jest to, że ogranicza się ona do rozluźnienia danych partii ciała ale oddziaływuje na wszystkie mięśnie i ścięgna, przez co wiązadła i stawy są niestabilne. Założeniem pole fitnessu jest obciążanie ciężarem ciała rąk i nóg. Podczas ciąży zwiększa się ryzyko uszkodzenia stawów, zwiększa się ryzyko kontuzji.

BALANS – zmienia się środek ciężkości ciała, co wpływa na balans matki. Pojawiają się błędy w ocenie odległości między nami a rurą.

ROZLUŹNIENIE MIĘŚNI BRZUCHA – większość pole fitnessowych figur wychodzi z bioder, co powoduje zwiększenie nacisku na dolną partię kręgosłupa i podbrzusze.

OBROTY – ciągłe obroty mogą wywołać zawroty głowy, a siła odśrodkowa dodaje ciśnienie na osłabione już mięśnie u dołu i może doprowadzić do trwałych uszkodzeń.

UPADKI – dodatkowa waga i brak balansu mogą prowadzić do upadków.

POCENIE SIĘ – wzrost wagi może powodować nadpotliwość, w rezultacie czego zwiększa się ryzyko ześlizgnięcia i upadku.


***


Nie jest zalecany powrót na zajęcia pole fitness przed upływem 6 tygodni po normalnym porodzie i może nastąpić tylko w przypadku pozwolenia od lekarza prowadzącego. W przypadku cesarskiego cięcia matka nie powinna wracać na zajęcia szybciej niż po 10 tygodniu po porodzie oraz po pełnym powrocie do sprawności psychicznej i fizycznej.


Bezpieczeństwo i higiena w zajęciach POLE DANCE.


 

– Kiedy wchodzisz na salę, akceptujesz i zobowiązujesz się do przestrzegania poleceń instruktora. Podporządkowujesz się osobie za Ciebie odpowiedzialnej – Instruktorce. To do niej przychodzisz po wiedzę. To ona szkoli Twoje umiejętności. Wykonuj zawsze ćwiczenia, które aktualnie zadał Twój instruktor, w przeciwnym razie, jeśli zdarzy się wypadek, nasze ubezpieczenie tego nie obejmie. Jeżeli chcesz wykonywać inne ćwiczenia na rurce zapraszamy na OPEN POLE, wtedy będziesz ćwiczyć to, na co aktualnie masz ochotę.


– Jeżeli masz pytania – pytaj. Jeżeli się boisz – poproś o asekurację. Instruktor jest po to, by Ci pomóc.


– Nie zapisuj się na zajęcia POLE DANCE w przypadku gdy masz problemy z krążeniem, sercem, poważną wadę wzroku, problemy z kośćmi lub stawami, które mogą ulec pogorszeniu w związku z wysiłkiem fizycznym.


– Przed przystąpieniem do zajęć zdejmij biżuterię, w przeciwnym razie możesz uszkodzić swoją skórę oraz sprzęt (porysować rurkę).


– POLE DANCE nie jest również wskazany dla kobiet w ciąży. Jeżeli zajdziesz w ciążę zgłoś to instruktorce – zwrócimy Ci pieniążki za niewykorzystany karnet.


– Nie przychodź na salę pod wpływem alkoholu (kac się również do tego zalicza) czy innych używek – zostaniesz wyproszona z zajęć.


– Jeśli zrobiłaś sobie nowy tatuaż odczekaj przynajmniej 3 tygodnie zanim wrócisz na zajęcia, upewnij się, że skóra jest już w pełni zagojona.


– Jeżeli opalałaś się lub korzystałaś z solarium odczekaj 24 godziny zanim pójdziesz na zajęcia, aby nie narazić swojej skóry na dodatkowe uszkodzenia.


Problem ześlizgiwania się z rurki.

Niektóre osoby borykają się z problemem ześlizgiwania się z rurki. Jest to częsta bolączka osób początkujących, zatem już na wstępie proszę Was, abyście się tym absolutnie nie zrażały do uprawiania tego sportu. Poniżej znajdziecie przyczyny ześlizgiwania się oraz porady jak temu zapobiec.


KREMY I BALSAMY – jedna z najczęstszych przyczyn ślizgania się – najlepiej nie używać balsamów, oliwek, maści, kremów (dotyczy to również kremów do rąk i stóp) w przeddzień oraz w dniu treningu


ZBYT SUCHA SKÓRA – przesuszona skóra również może sprawić, że będziesz ześlizgiwać się z rurki, ponieważ tracisz przyczepność. Dobrym rozwiązaniem akurat dla osób z suchą skórą jest smarowanie się balsamami nawilżającymi (dzień przed treningiem, na drugi dzień przeważnie nie ma już śladu po balsamie), niektórym pomaga również stosowanie żelu lub pianki do golenia. Jeśli chodzi o dłonie niezły efekt można osiągnąć poprzez splunięcie na nie i wytarcie (robią tak nawet zawodnicy pole dance także nie ma się co krępować).


UMYJ RĘCE – bardzo prosty sposób i przeważnie działa chociaż na chwilę. Przed treningiem oraz pomiędzy ćwiczeniami umyj ręce mydłem i ciepłą wodą, następnie porządnie je wysusz. Pamiętaj również o umyciu i odtłuszczeniu rurki (na sali zawsze masz dostępny płyn do odtłuszczania i dezynfekcji oraz masz do dyspozycji ściereczkę).


CHWYT – zbyt słaby chwyt również może być przyczyną ześlizgiwania się. Im silniejszy chwyt, tym ręce mniej się ześlizgują. Chwyt wyrabia się z czasem, podczas ćwiczenia poszczególnych figur. Jeśli masz wyjątkowo słaby chwyt, w celu jego wzmocnienia, zaleca się wykonywanie codziennie przez kilka minut takich ćwiczeń jak: ściskanie w dłoniach tenisowej piłeczki lub krążka z gumy lub chociażby mocne zaciskanie dłoni, uginanie nadgarstków ze sztangielką.


MAGNEZJA – jeśli ześlizgiwanie jest bardzo uciążliwe i przez to nie jesteś w stanie kompletnie nic zrobić na rurce – użyj magnezji. Osobiście jestem zwolennikiem uczenia się bez magnezji, ponieważ chwyt lepiej się wypracowuje. Uczycie się mocno ściskać rurkę, a nie wisieć tylko na skórze, poprzez przyklejenie do rurki. Skóra waszych dłoni wytrzymuje bardzo duże obciążenie, ponieważ niejednokrotnie ciężar całego Waszego ciała. Lepiej jest więc ćwiczyć mięśnie dłoni, by Was mocno trzymały, a nie uciekać się do magnezji, która może spowodować mocne obtarcie skóry dłoni. Należy pamiętać również o tym, aby nie nakładać kilku warstw magnezji na raz, gdyż zacznie się na niej zjeżdżać bardziej niż na własnym pocie. Każdą warstwę należy zmyć przed nałożeniem kolejnej – wtedy daje najlepsze efekty.


LEKARZ – jeśli żadne z powyższych rozwiązań nie pomoże zalecam wizytę u dermatologa lub endokrynologa, ponieważ problem może tkwić pod skórą lub w hormonach.

KONTAKT POLE DANCE WORKOUT

KONTAKT

Pole Dance Workout
Katarzyna Smyczyk
ul. Centralna 31/3
44-240 Żory
NIP 642 298 50 33 

Email: studio@poledanceworkout.pl
Phone: +48 882 528 818

Dziekuje .Wiadomość wysłana.